29 April 2011

{Gambar} Tragedi Chernobyl


Tragedi Chernobyl sudah 25 tahun berlalu, namun kesedihan dan duka yang tersisa bagi korban masih dirasakan hingga kini malah sampai akhir hayatnya. Tragedi Chernobyl berawal dari letupan reaktor keempat yang ada di Chernobyl. Letupan terjadi pada waktu sebuah eksperimen dilakukan yang sehingga kehari ini tidak ada penjelasan ekperimen apa yang sedang dilakukan pada waktu itu. Radiasi akibat letupan tersebut mengkontaminasi wilayah yang sangat luas di Ukrain, Belarus dan Russia.





Gambar diatas: Chernobyl menjadi kota mati selepas 25 Tahun tragedi letupan reaktor

hasil, letupan reaktor nuklear di Chernobyl, Ukrain pada tahun 26 April 1986, telah mengakibatkan Chernobyl menjadi sebuah kota mati, berbahaya untuk dimasuki, kerana radiasi yang masih sangat aktif walaupun telah 21 tahun berlalu .Kecelakaan ini merupakan salah satu bencana nuklear yang terdahsyat sehingga kehari ini. Disusul letupan dan kebakaran serta gelombang radiasi dari skala paling berbahaya yang jauh melewati batasan biasa tersebar hampir menuju ke seluruh benua Eropah.



Gambar diatas: adalah impak daripada kesan radioaktif Chernobyl

Teknologi, sebuah hal yang boleh memberikan manfaat besar bagi manusia dan apa sahaja, namun boleh menjadi sebuah musibah besar pula bila kita tidak boleh mengatur dan mengendalikannya. Teknologi boleh untuk kedamaian, namun teknologi boleh menjadi sumber petaka, semoga damai di bumi ini akan selalu terjaga, semoga para pemimpin yng memegang kendali kekuasaan boleh mengedepankan hati nuraninya dari pada nafsu kekuasaan, Peace!!

0 comments:

Post a Comment

 
Dibangunkan Oleh ohSensasi Webteam | Bloggerized by Ohsensasi.com